home-button
portfolio-button
motivatie-button
evangelie-button
diversen-button
reactie-button
links-button

column: Een nieuwe lente

Is het u ook opgevallen? We zijn het wel gewend eigenlijk, dat elk jaar de lente weer begint.
Het lijkt namelijk allemaal zo vanzelfsprekend. Maar ik bedoel dan juist het begin van de (een) lente.
De boomblaadjes zitten nét aan de bomen. Laatst reeds ik langs en onder bomen door op weg naar mijn werk. En de bomen, in de ochtendzon, stonden er schitterend bij. De nieuwe blaadjes zaten er aan. Dat ze nieuw zijn zie je direct. Ze zijn dan nog zo fris groen.
Als het seizoen wat vordert worden ze wat dieper groen. U kent dat wel. Maar wat is dat mooi.
De bomen worden elk jaar weer wat ouder, de stammen wat dikker, maar elk jaar komen er weer nieuwe blaadjes.

Het deed me denken aan het leven van een christen. Je wordt elk jaar wat ouder (en misschien wat dikker) of wat ‘ouder’ in geloof wellicht.
Er kunnen perioden zijn in ons leven dat het wat minder gaat. Dat kan zijn door tegenslagen, beproevingen of misschien juist zonden die in de weg staan.
Het kan -zeg maar- herfst zijn. De blaadjes, de uitstraling, het leven raak je een beetje kwijt. De bladeren vallen en verdorren. Ze kronkelen in elkaar. Het lijkt wel op een verootmoediging.
Maar dan is daar God, onze Schepper. Hij komt opnieuw leven brengen. God brengt nieuwe kracht. Er komen weer blaadjes.
Je wordt weer fris en groen. Levend, sterk. Met nieuwe uitstraling. “Hij overlaat u met schoonheid en geluk, uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.” (Psalm 103 vers 5)
Hij komt een nieuwe lente brengen. Zo waar en zeker God het elk jaar weer lente doet worden in de natuur, wil God ook lente brengen is ons leven.
Bomen zijn vaak prachtig, vind ik. Ze zijn net mensen. Of misschien wel net christenen. Ze reiken naar de hemel, naar het licht. Om daardoor leven te ontvangen.
En ze groeien. Ook zoals een christen. Als de bladeren gevallen zijn staan ze daar, open en bloot met hun eigen persoonlijkheid. Rank omhoog, lang en smal, grot en fors, of noestig, knobbelig.
Soms zijn ze net een gedrocht met de takken vreemd omhoog gebogen. Als je stil bent hoor je ze haast kreunen.
De takken, ze gaan wel omhoog, maar ze raken de hemel niet. Maar de hemel zal de takken raken. Het leven komt van boven, de vroege en de late regen valt, het zonlicht raakt de takken.
En dan, je kunt ze bijna horen zuchten van verlichting, komt er nieuw leven. Ze worden opnieuw gehuld met schoonheid. Ze worden in eer hersteld.

Prijs onze God door Jezus Christus voor zijn onuitputtelijke genade. Genade op genade geeft Hij. Prijs de Heer die niets liever wil dan ons tot ons volle recht te laten komen, zodat Hij daardoor de hoogste eer krijgt.
En wat te denken als we altijd dicht bij Hem leven. Want dan staat daar Psalm 1 vers 3: “Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; – al wat hij onderneemt, gelukt.” Het loof verwelkt niet eens. Het blijft fris en groen!
Een genade die niet te bevatten is. Wat onbereikbaar lijkt wil Hij dichtbij brengen. Zie ook Jeremia 17 vers 7 en 8: “Gezegend wie op de HEER vertrouwt, wiens toeverlaat de HEER is. Hij is als een boom geplant aan water, zijn wortels reiken tot in de rivier. Hij merkt de komst van de hitte niet op,
zijn bladeren blijven altijd groen. Tijden van droogte deren hem niet, steeds weer draagt hij vrucht.”
Inderdaad kan dat zo onbereikbaar lijken. Tenzij we leren ín Hem te zijn, zoals Hij in ons is.
Feit is: Jezus wil niets liever dan ons hart vullen, zodat we een mooie boom worden.
En wie wil dat nou niet?
Halleluja, eeuwig dank aan de Heer.
Die dag had ik in de auto een lied aanstaan, die er best wel bij aansluit:

Heel de schepping geeft U eer
buigt zich vol aanbidding neer.
Jezus Christus, Zoon van God,
trouw in eeuwigheid.

Heel de schepping zingt uw lof;
U alleen bent onze God,
onze koning die regeert,
heerser voor altijd!

Hij is Heer en zijn eer
vult de aarde, vult de hemel
en zijn heerlijkheid wordt
wereldwijd geroemd.

Hij is Heer, geef Hem eer
heel de aarde, heel de hemel,
want wij leven
voor de glorie van uw naam,
de glorie van uw naam.

- Opwekking 586 -

Evert Buiten
29-4-2005

Deze column mag niet worden gepubliceerd of zonder mijn persoonlijke toestemming.